Av koranens verser kan man se att Imamat är en gudomlig ställning; liksom i denna vers:
إِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ
Och (minns att) Abraham sattes på prov av sin Herre(genom ord) och (att han) fullgjorde alla hans befallningar.(Gud) sade:”Jag skall göra dig till ett föredome för människorna.” Abraham frågade: och mina efterkommande?” (Gud) svarade:” Mitt löfte omfattar inte syndarna.” (Den heliga Koranen 2:124)
När profeten Ibrahim passerade dessa svåra tester och prov med framgång sades till honom انّی جاعلک jag har utsett dig till Imam, inte människorna och inte röstberättigad valsamling (shoura).قال ومن ذریّتی profeten Ibrahim bad av Gud inte av människorna ”قال و من ذریّتي” men svaret kom att denna ställning och position är en rank som inte passar vem som helst ”لا ینال عهدی الظالمین”. Dessutom har de högst lärda (Ulama), av denna vers (aya) framlagt bevis i frågan om felfrihet (’esmah).