En hemsk tragedi

Under Allameh Bahr al-Ulom(1) så behövdes området kring Abu Fadhl al-Abbas(A) helgedom reparationer och renovering. Allameh Bahr al-Uloom informerades om frågan och spikade ett datum för att besöka helgedomen tillsammans med en arkitekt för att identifiera behovet av reparationerna.

Dagen anlände och Allameh besökte tillsammans med arkitekten Sardab(2) och observerade fundamentet för helgedomen från nära håll. När arkitekten observerade Abbas(A) grav så sade han: ”Herrn, kan jag ställa en fråga?”

Allameh svarade: ”Ställ din fråga.”

Arkitekten tog då till orda: “Vi har hört och läst om att Abbas(A) var lång, han var så lång att hans knän nådde hastens öron varje(3) gång som han skulle rida. Därför borde den här graven vara längre men vad jag ser är en liten grav. Har jag missförstått detta? Eller finns det någon annan anledning till gravens storlek?”

Allameh Bahr al-Ulom grät väldigt mycket när han fick höra arkitektens fråga. Han svarade inte, istället lutade han sitt huvud mot väggen och grät väldigt intensivt. Efter ett tag blev arkitekten orolig och frågade: ”Herrn, varför gråter du? Sa jag något fel?”

Allameh svarade: “Du har hört rätt. Abbas(A) var lång! Men din fråga påminde mig om den misär som drabbade honom. Under Ashura dagen så skadades Abbas(A) kropp till den graden av alla svärd och spjutar att det slet hans kroppar i många delar!(4) Hur kan du förvänta dig att en söndersliten kropp som samlads ihop och begravdes av Imam Sajjad(A) ha en större grav än denna?!”


(Ett urval taget från boken: ”The Character of Abu fazel (PBUH)” av Ali Ataee Khorasani)

Fotnoter:

  1. Seyyed Mohammad Mahdi Bahr al-Ulom (1155 till 1212 efter Hijra) som också är känd som Allameh Bahr al-Ulom var en av de största Shia lärda under den 12:e och 13:e deciennet.
    2. Sardab är en underjordisk del av vissa byggnader. Sardab används för att begrava den som gått bort medan man håller borta värmen. Vissa heliga platser har detta däribland Abbas(A) helgedom. Således är graven fyra meter under jorden och helgedomen på mark är skapad för besökarna och pilgrimernas respekt och bekvämlighet.
    3. För mer information hänvisas läsaren till: Maqtal al-Talebbin, s. 56; ’Ayaan al-Shia, vol 7, s. 430; Bihar al-Anwar, vol 45, s. 39 och fler.
    4. Bibahani berättar följande I al-Dam’ate al-Sakibah:
    “Skadorna på Abbas kropp var så svåra och djupa att Imam Hossein(A) inte kunde bära hans kropp.