Traditionen angående strykning på fötterna (mash Al-rijlayn) inom tvagning (wudhu’) var ett diskussionsämne bland våra kompanjoner – om det skulle göras från tån till vristen eller från vristen till tån. Ali son av Yaqtin skrev till Imam Kadhim(A):
”Våra kompanjoner är oense om strykningen på fötterna. Skulle du kunna skriva till mig med din handstil hur jag ska praktisera detta, jag skulle utföra det, Gud, den Exalterades vilja.”
Imam Kadhim(A) skrev tillbaka till honom:” Jag har förstått vad du har nämnt angående debatten om tvagning. Vad jag beordrar dig att göra angående detta är; du bör skölja munnen tre gånger; du bör sniffa vatten i näsan tre gånger; du skall tvätta ansiktet tre gånger; du bör stryka i mellanrummen mellan ditt skägg; du skall tvätta armar från fingrarna till armbågen; du skall stryka hela ditt huvud och utsidan och insidan av dina öron; du skall tvätta fötterna till vristen tre gånger. Bryt inte mot det på någon som helst omständighet.”
När brevet kom fram till Ali son av Yaqtin blev han förvånad om detaljerna som han hade fått i den som var annorlunda från vad gruppen var överens om. Han sa:” Min mästare (mawla) vet bättre om vad han säger och jag kommer att lyda hans order.” Han brukade utöva det i tvagningen och var i konflikt med utövningen av alla Shia för hans underkastelse till ordern från Imam Kadhim(A). Information hade nått Al-Rashid mot Ali son av Yaqtin och han anklagades för att vara Rafidi, som är i motstånd till Al-Rashid. Al-Rashid sa till en av hans nära kompanjoner:
”Mycket snack kommer till mig angående Ali son av Yaqtin, och misstankar om att han är i motstånd till mig och att han är från Rafidi läran. Ändå, hittills, kan jag inte se brist i hans förtjänster till mig. Jag har testat honom flera gånger och har inte kunnat hitta något misstänksamt mot honom. Jag skulle vilja testa hans position utan att han märker av det och då kunna skydda sig själv från mig.” Kompanjonen sa till honom:” Rafidier gör motstånd till den generella synen av jamaa angående tvagning och dem förenklar dess form.
De accepterar inte att man tvättar fötterna. Testa honom därför – utan hans vetskap – då han utför tvagning.” ”Ja,” svarade han, ”denna metod kommer att avslöja hans syn.” Han lät det vara ett tag. Då Ali var borta från sitt hus för att utföra något arbete, kom han under bönetiden.
Ali son av Yaqtin var ensam i ett av rummen i huset för att tvaga sig och be. Al-Rashid stod bakom väggen där han kunde se Ali son av Yaqtin utan att han såg honom. Han (Ali) bad om vatten för tvagning. Han sköljde munnen tre gånger; sniffade vatten i näsan tre gånger; han tvättade ansiktet tre gånger; strök hans huvud och öron; och tvättade fötterna tre gånger.
Al-Rashid tittade på honom. När han såg honom göra det, kunde han inte fortsätta titta ner på honom. Från en position där (Ali) kunde se honom ropade han på honom: ”Ali son av Yaqtin, de som påstår att du är en av Rafidi sekten är lögnare.” Då var Alis situation med Al-Rashid återställd.
Ett brev kom till honom från Imam Kadhim(A): ”Från och med nu skall du Ali son av Yaqtin utöva tvagning som Gud har beordrat. Tvätta ditt ansikte en gång obligatoriskt och en till gång frivilligt under tvagningen; tvätta på samma sätt armarna från armbågen och stryk framsidan av ditt huvud och ovansidan av dina fötter med det kvarstående vattnet från tvagningen som finns på dina händer. Den fara som lurat kring dig är över. Hälsningar.”